| 
The Fifth International Conference on Technology in Mathematics Teaching (ICTMT 5) will be held at the University of Klagenfurt; Aug 6-9, 2001.
 It is the plan of the organizers, to structure the submitted more lecture type papers 
into strands which each have a renowned speaker as a leading "figure".
 Moreover, to offer a plenty of discussion and group work, there will be a number of 
special groups and working groups organized.
 Strand 7: The Global Perspective of Information Technology
Schedule and abstracts
 Prof. Dr. Peter Bender, U-GH Paderborn Fb 17 For any enquiries relating to this strand, please do not hesitate to contact the chair. 
If your contribution should fit to this strand, please also contact the chair: 
 bender@uni-paderborn.de  
 Plenary session: Walter Oberschelp, Aachen:  
Chances and limits for teaching in the information age - 
human mind models and society demands 
 In this strand we want to look beyond mathematics education. Without paying 
too much attention to the educational system, information technology has and will have far 
reaching effects on society, i.e. economics, science (and technology), administration, politics,
 military on a large scale as well as on the vocational, private, and social life of the 
individuals and smaller groups, possibly in the countries of the first, the second and the third
 world in rather different ways, and, of course, influencing the educational system and, 
in particular, mathematics teaching.  The global perspective of information technology does not only consist in these social matters (in a wide sense), but also includes epistemological, ethical, psychological and pedagogical etc. aspects. The lectures and discussions could be concerned with 
the future nature of learning and teaching; the future contents of school and university education; the future organization of the educational system; the influence of information technology on everyday life (with regard to education in school, in particular to mathematics teaching); information technology as a subject matter (in mathematics, technology, philosophy, social sciences instruction?); the potential as well as the limits and dangers of information technology with respect to epistemological, ethical, psychological and pedagogical aspects; the state of the art of information technology (e.g. in the fields of Artificial Intelligence, life sciences, networks etc.) with respect to practical, philosophical, ethical, cognitive points of view; the overall effects of information technology on societies, and how governmental and non-governmental organization can exert influence.  Contributions to strand 7 can be utopian (with a minimum of realistic background) as well as sceptical. They need not relate explicitly to the field of education, but if they have some relevance to mathematics teaching, it is all the better.   Strand 7: The Global Perspective of Information 
Technology
 
Plenarvortrag: Walter Oberschelp, Aachen: 
Chances and limits for teaching in the information age - 
human mind models and society demands
 Auf dieser ICTMT wollen wir auch über den Tellerrand des MU hinausschauen. 
Unabhängig von aller Pädagogik wird sich die IT mit Wucht auf die Gesellschaft, 
d.h. Wirtschaft, Wissenschaft, Technik, Verwaltung, Politik, Militär, Berufsleben, Freizeit 
und Sozial-Leben des individuums und von Gemeinschaften auswirken, möglicherweise in den 
Ländern der Ersten, Zweiten und Dritten Welt in unterschiedlicher Weise. 
Education, und insbesondere MU, steht im Dienst der Gesellschaft und ist derenTeil und 
daher nicht nur direkt (worüber wir auf der Tagung sowieso diskutieren), sondern auch 
indirekt von diesen gesellschaftlichen Veränderungen betroffen. Insofern sind wir beim 
Tagungs-Thema, wenn wir über globale Perspektiven der IT sprechen. Dabei kann es nicht nur 
um soziale Fragen i.w.S. gehen, sondern auch um erkenntnistheoretische, ethische usw. 
Erwünscht sind Beiträge und Diskussionen zu (nicht flächendeckend, sondern 
exemplarisch) 
mögliche, sinnvolle und tatsächliche Nutzung von IT (insbesondere auch Internet) in Kultur, Bildung (auch Freizeit) außerhalb der Schule, in der Schule und insbesondere im MU; dito, mehr praktisch; positive, negative Auswirkungen der IT in den oben genannten Bereichen; dito auf Indivduum und Kleingruppen; Gefahren (Sucht, soziale Deprivation, gläserner Nutzer, Verleitung zum Geldausgeben zur Zeitverschwendung, Diebstahl von Geld, geistigem Eigentum, Privatsphäre, Stellen an den Pranger, Belästigung, Einflußnahmen zum Schaden Einzelner und ganzer Gesellschaften sowie der ganzen Welt durch überlegene Kriegführung, durch finanzielle Transaktionen (Wirtschaftskrise in Südostasien, schwacher Euro usw.), durch Vernichtung von Industriezweigen, von Arbeitsplätzen); Stand der Entwicklung der IT (insbesondere KI und in Biologie) in praktischer und philosophischer Sicht; Möglichkeiten für GO and NGO and Individuals, Einfluß auf die Entwicklung zu nehmen  Willkommen sind Utopien (wenn sie wenigstens den Hauch eines realistischen Hintergrunds haben) as well as sceptical and critical contributions. Die Beiträge müssen sich nicht direkt auf den MU beziehen. Aber wenn die Relevanz impizit oder gar explizit erkennbar ist, umso besser. 
Schedule and abstracts
 |